Blogg

Vad är Adwords?

Den frågan har vi sett dyka upp ett par gånger. Här gör vi ett försök i att förklara vad det är och bena ut några grundbegrepp på ett enkelt sätt.

kort historik

Som vi skrev i artikeln om Den digitala marknadsföringens utveckling så släpptes Google Adwords (som numer endast heter Google Ads) i slutet av år 2000. 2005 öppnades plattformen för allmänheten, småföretagare kunde nu skapa och hantera sina egna kampanjer.

Dessa små textannonser är vad som Googles ekonomi har byggt på och är en av grundstenarna i den framgångssagan som Google är idag.

Vi skall nu i stora drag bryta ned vad tjänsten består av.

Displaynätverket

Displaynätverket är de webbsidorna som visar Google annonser på sina sidor. Detta kan vara bloggar nyhetssidor eller vanliga informations siter.

När du skapar annonser för displaynätverket kan du välja ämnen för vilken typ av siter du vill att dina annonser skall visas på, Google försöker matcha dina annonser med sidor och bloggar som tangerar med dina annonser.

Söknätverket

Söknätverket är de annonser som visas på träfflistorna på Google. Detta är de små textannonserna som vi har blivit så vana att se.

Vad har Adwords för betalmodell?

Det finns 2 st grundalternativ för betalning av en adwordskampanj. Båda modellerna har sina för och nackdelar och används ofta i olika syften.

PPM

PPM eller pay per mille är en betalmodell där man betalar för antalet visningar.

Denna modell används med fördel för bildannonser som visas igenom Displaynätverket. Denna modell passa bra för awareness kampanjer och liknande, där slutmålet är att exponera sitt varumärke.

vCPM

Denna modell är samma som PPM med skillnaden av att du betalar om mer än 50% av annonsen är i skärm över en sekund.

PPC

Betalmodellen PPC för Adwords baserar sig på 3 stycken viktiga parametrar. Dessa är:

  • Relevans
  • Bud
  • CTR

Detta är modellen som är vanligast för söknätverket, dvs. de annonserna som ses i träfflistorna.

Relevans

Relevans är det mått som används för att avgöra hur relevant annonsen, söktermen och innehållet är mot varandra. Detta är för att man inte skall kunna köpa till sig positioner för söktermer som inte är relevanta för användaren, och således drar ner kvalitén på sökresultatet.

Bud

Budet är den summan som annonsören är beredd att betala för sin position på träfflistan.

CTR

CTR, eller “Click though rate” är andelen klick på annonsen mot antalet visningar. Har man en välskriven annons som lockar till många klick så påverkar det priset för den annonsen så det går ner per klick.

Desto bättre er annons presterar desto mindre betalar man således per klick för sin position.

SEO och Adwords går hand i hand

Som en konsekvens av att relevans är en viktig del av hur annonserna som skall visas beräknas så går en välbyggd Adwords kampanj hand i hand med on-page optimering för SEO. En landningssida som är välskriven för Adwords är även välskriven ur ett SEO perspektiv. Jag brukar faktiskt rekommendera kunder att starta av sina SEO kampanjer med Google Ads, och dessutom, om sidan presterar bra på både SEO och inom Google Ads så täcker man upp en större del av träfflistan för viktiga söktermer.

Löpande underhåll

Att bara sätta igång kampanjerna är en sak dock kräver en framgångsrik kampanj löpande underhåll.

Kampanjer, annonsgrupper måste utvärderas, varianter på annonserna skall jämföras i hur de presterar och sedan skall man även väga detta emot konverteringar på hemsidan.

Lyckligtvis så har vi idag verktyg som hjälper oss med att utvärdera allt detta och att ha en väl uppsatt Google analytics är ett mycket bra hjälpmedel i detta.

Sammanfattning

Google Ads är en mycket bra kanal att arbeta med, och jobbar man rätt med det så kan de ge an fantastisk ROI. Viktigt dock är att veta vad målet med kampanjerna är innan man sätter igång, och att anlita någon som kan plattformen spar er mycket tid och plattformen ger hela tiden ifrån sig information om hur satsningen presterar.

Dock om man vill så kan man sköta kampanjerna själv, dock får man väga detta om man tjänar bättre på att sköta sin kärnverksamhet, då det är en inlärningsprocess som tar tid.

/Cristian Herrera

Add a comment
  • Skapad

Den digitala marknadsföringens utveckling

Detta är en kort sammanfattning i hur Internet har förändrat vårt köpbeteende för alltid, en översikt s.a.s Mer djupgående artiklar kommer med tiden.

Inledning

I Internets vagga så hittade vi webbplatser igenom webbkataloger och internet portaler. Vi som är lite äldre kanske minns de svenska portalerna som Spray och Torget etc. I början av 90-talet inledes utvecklingen av primitiva sökmotorer, tror att Archie var först, en sökmotor som indexerade nedladdningsbara filer på FTP servrar.

I mitten av 90-talet så kom de första mer avancerade sökmotorerna som Lycos, WebCrawler, Yahoo, infoseek och Altavista. 1996 påbörjade Larry Page och Sergej Brin projektet BackRub, den första sökmotorn som indexerade via länkar som sedan evolutionerade till Google 1998

SEO

Med sökmotorernas intåg så började folk direkt försöka hitta sätt att manipulera träfflistorna. I början handlade det om meta taggar, något som vi fortfarande idag ser spår av. Dock, Googles unika algoritm med att vikta länkar var revolutionerande och den största anledningen till att Google blev vad det är idag. Algoritmen tog hänsyn till hur olika platser länkar till varandra, logiken var att en länk räknades som en röst för att platsen var relevant och värd att besöka om folk hade använt dem som referenser i sitt arbete.

SEO / SEM

Vad vore världen utan annonser? I slutet av 2000 släppte Google sina Adwords, som då hanterades av Google själva, 2005 vart plattformen tillgänglig för annonsörer och småföretag som ville hantera sina annonser på egen hand. De små textstyckena som är i toppen på sökresultaten har vart Googles primära inkomstkälla sedan dess, dessa små textannonser har byggt det imperium som Google är idag. Dessa små textannonser har idag blivit en viktig del av den större strategin som man bygger upp för sin internetnärvaro.

Sociala Medier

Vi människor är programmerade till att söka kontakt med varandra, redan i Internets vagga så började vi kommunicera via BBS, IRC och olika forum och den naturliga utvecklingen ledde till de olika Sociala medier som vi kar idag. Idag är sociala medier en viktig del av kommunikationen med befintliga och potentiella kunder under förutsättning att de används på ett konstruktivt sätt. Många mindre aktörer med en nischad målgrupp väljer bort en webbplats idag i förmån för en Facebook sida på gott och ont.

konvertering

Allt efter att fler och fler vart duktiga på att driva trafik så vart konvertering och relevant trafik allt viktigare. Vi vart mer medvetna om att trafik bara har ett värde om de gör det vi vill att de skall göra, dvs. konvertera. En konvertering kan vara vad som helst egentligen, beroende på vad målet med webbplatsen är.

Denna insikt var det som gjorde att allt fler fick upp ögonen för trafikanalys, ta reda på vad gör våra besökare egentligen på vår webbplats?

Trafikanalys

Trafikanalys eller webbanalys som det även kallas har idag blivit en grundsten i hur många företag idag planerar sin marknadsföring. Detta verktyg har gett oss insikt i våra potentiella kunders beteenden på våra webbplatser. Vi kan testa vad som fungerar och inte vilket tar bort gissningsarbetet när vi beslutar hur vi skall kommunicera på våra webbplatser.

Då webbanalys gör alla dina satsningar mätbara vilket leder till att ett företag kan ta beslut baserade i data så har webbanalys idag blivit en av de viktigaste grundstenarna för ett företag som vill ta sina satsningar online.

Digital Marketing och Digital affärsutveckling

Om vi samlar ihop allt det ovanstående så får vi det som vi kallar för Digital Marknadsföring. Dock slutar det inte där, utan vi befinner oss mitt i en digital revolution när det gäller företagande. Våra köpbeteenden ser helt annorlunda ut idag än före Internets inträde och beteendeförändringen har skett mycket snabbt. Den digitala utvecklingen sträcker sin vida förbi marknadsföringsdelen, se bara på våra tjänster idag som NetFlix, tinder och Amazon, och det är här som den digitala affärsutveklingen träder in.

Hur får vi den digitala revolutionen att arbeta för oss istället för emot oss?

Det är den stora frågan.

/Cristian Herrera

~

Add a comment
  • Skapad

Kundskap genom Vetskap - Vägen till medvetna kunder

Vilka vi är

Ad - Elit Sverige AB

559093-7289 

 

Prata med oss

  • +46 (0)760 06 15 56
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.