Blogg

Google rankingsfaktorer

Användarupplevelse kan bli en rankningsfaktor på Googles träfflista

Google har meddelat att användarupplevelsen kan bli en rankingfaktor från och med nästa år. Detta planeras att slå igenom i början av året, vilket medför att en dålig upplevelse kan ge sämmre resultat i träfflistan. Google har även gått ut med att det kommer att meddela ändringen med 6 månaders förtid.

Går bortom laddningstid “Page speed”

Termen sidupplevelse kan uppfattas som luddig och frågan är hur man kan kvantifiera en subjektiv upplevelse så att en algorithm kan uppfatta den.

Google har jobbat hårt på att få den termen att gå bortom laddningstider och börjat inkludera sådant som kan uppfattas som irritationsmoment såsom pop-ups, element som flyttas runt på sidan som exempel.

Web Vitals

Google har tidigare lanserat initiativet web vitals som baserar sig på data insamlat från Google chrome användare och Android enheter. För nuvarande så har web vitals 3 stycken huvudkategorier i hur de kvantifierar användarupplevelse:

  • Largest Contentful Paint (LCP) Mäter hur snabbt sidans “huvudinnehåll” laddar - huvuddelen av texten eller grafik som sidan visar.

  • First Input Delay (FID) Mäter hur snabbt sidan reagerar på en interaktion, såsom klicl och liknande.

  • Cumulative Layout Shift (CLS) Mäter när element flyttar på sig eller hoppar omkring - t.ex om reklam banners arrangerar om text som du försöker läsa.

Core web vitals årliga upplevelser

Google uppger att det planerar att årligen låta core web vitals uppdateringar att sippra ned på Googles sök rankningar. Vi kan förvänta oss att fler signaler som handlar om användarupplevelse kommer att påverka sökresultaten framöver.

Kravet för AMP kommer att slopas för “Top Stories”

Ändringar kommer även för tjänsten “Top Stories” som är en del av Google News.

Hittills har AMP var ett krav för att kunna visas bland “Top Stories” dock kommer det att ändras till att sidor som möter kvalitetskraven för “page experience” kommer att visas där. Detta kommer att påverka publicister då “Top News” har vart åtrovärt hos nyhetssiter.

Nu får vi vänta och se hur detta kommer att påverka SEO världen. personligen tror jag dock att det är värt att börja titta på Web vitals redan idag.

/Cristian Herrera

Add a comment
  • Skapad
  • Senast uppdaterad .

Google Ads sätter in pengar på småföretagares ads konton

Google Ads gick den 27 mars -20 ut med att de skulle hjälpa småföteragare unde corona krisen.

Vi har nu sett att ett antal kunder har fått insättningar gjorda på sina Google Ads konton.

Om ni är en småförtagare som använder Google Ads, gå igenom er epost eller lyssna med de som sköter om ert konto.

Det kan vara så att ni har resurser insatta så ni kan förbättra era Google Ads kampanjer nu under corona tider.

 

/Cristian Herrera

Add a comment
  • Skapad
  • Senast uppdaterad .

Cristian och Niclas samtalar om hur man som företagare kan överleva coronakrisen

Rädslan för Covid-19 har lamslagit stora delar av ekonomin.
Då vi inte vet hur länge detta kommer att pågå eller hur våra styrande väljer att agera så sätter detta oss företagare i en svår sits.
Många icke traditionellt digitala verksamheter måste tänka om för att överleva.
I denna video pratar Cristian Herrera och Niclas Rasmusson och detta och bollar lite idéer om hur man kan coronaanpassa sin verksamhet, alternativt starta nya affärsben.

Add a comment
  • Skapad
  • Senast uppdaterad .
  • 1
  • 2

Vilka vi är

Ad - Elit Sverige AB

559093-7289 

 

Prata med oss

  • +46 (0)760 06 15 56
  • Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.